SEO терминология за начинаещи: Разяснения на важни понятия

Ако тепърва навлизаш в света на SEO (оптимизация за търсачки), искаш да създадеш сайт и да го развиеш (монетизираш), вероятно ще се сблъскаш с множество термини, които могат да изглеждат объркващи. Няма нужда да се притесняваш! В тази статия ще ти разясня някои основни SEO понятия, чието значение е добре да знаеш. Нека започваме!

SEO термини, с които е добре да се запознаеш, ако имаш уебсайт

настолен компютър

Живеем в свят на технологии, в който абревиатури и термини дебнат от всеки ъгъл. Смятам, че всеки човек, който има сайт, планира да има такъв, или пък се занимава с копирайтинг, е полезно да се запознае със следните понятия:

  • Ключови думи (Keywords) – това са думите и фразите, които хората въвеждат в търсачките, когато търсят информация. Анализът и залагането на правилните ключови думи в текстовете в сайта е основа на всяка SEO стратегия;
  • Мета описание (Meta Description) – кратко описание на страницата, което се показва в резултатите от търсенето ПОД заглавието. Това е първото впечатление, което потенциалните посетители ще имат от сайта ти. В него е желателно да има призив за действие (CTA);
  • Meta Title (Мета заглавие) – заглавието на страницата, което се показва в резултатите от търсенето. Това е един от най-важните елементи за SEO, тъй като влияе както на видимостта в SERP, така и на кликванията. Мета заглавието е ranking фактор;
  • Вътрешни линкове (Internal Links) – линкове, които водят към други страници в рамките на един сайт (налинкване). Те помагат на търсачките да разбират структурата на сайта и да индексират съдържанието по-добре;
  • Backlinks (Обратни линкове) – линкове, които водят към твоя сайт от други уебсайтове. Колкото повече качествени обратни линкове имаш, толкова по-добре за SEO резултатите ти, защото това говори за авторитета на твоя сайт. Точно затова link building стратегията е толкова важна за видимостта на всяка уеб страница;
  • Алгоритъм на търсачката (Search Engine Algorithm) – комплексен набор от правила, които търсачките използват, за да решат как да подредят резултатите от търсенето. Те се променят постоянно;
  • Page Speed (Скорост на зареждане на страницата) – времето, което е необходимо на страницата да се зареди. Бързите сайтове предлагат по-добро потребителско изживяване и имат предимство в класирането. По тази причина е от водещо значение да се обърне внимание на техническото SEO на сайта;
  • Mobile-Friendly (Оптимизация за мобилни устройства)– сайт, който е лесен за използване на мобилни устройства. Търсачките като Google отдават голямо значение на това;
  • SERP (Search Engine Results Page) – това е страницата с резултатите, която виждаме, когато търсим нещо в Google или друга търсачка. За да катери сайтът ти SERP, трябва да спазиш всички по-горе съвети;
  • CTR (Click-Through Rate) – процентът на хората, които кликват върху линк в резултатите от търсенето спрямо броя на показванията му. По-висок CTR означава, че твоята страница привлича вниманието на потребителите;
  • Импресии (Impressions) – броят пъти, когато твоята страница е била показана в резултатите от търсенето, независимо дали е кликната или не. Това е важен показател за видимостта на сайта;
  • SEO оптимизация (Search Engine Optimization) – понятие, което обхваща редица направления като изграждане на добра структура на сайта, разписване на оптимизиране текстове, създаване на мета описания и мета заглавия, линкбилдинг и много още други;
  • SEO копирайтинг (SEO Copywriting) – изкуството да пишеш съдържание, което е както полезно и интересно за читателите, така и оптимизирано за търсачките. SEO копирайтингът включва използването на ключови думи. Разбери повечето за него в тази статия;
  • Anchor (Анкор) – това е текстът, който избираме, за да вкараме в него линк (както по-горе). Той се различава визуално от останалите (удебелен и/или маркиран в друг цвят шрифт).


Всички тези понятия са сред най-често използваните в SEO сферата, в маркетинга, уеб дизайна и в други дигитални ниши. Полезно е всеки да има представа какво означават – дори и да не си експерт по темата, а просто искаш да имаш работещ сайт.

Мислиш, че това е всичко, но има и още…

Продължавам с още допълнителна терминология, с която е добре да се запознаеш, за да разшириш разбирането си за SEO. Тези обяснения ще ти помогнат да изградиш солидна база за оптимизация на сайта си, така че да подобриш видимостта му в търсачките:

  • Organic search results (Органични резултати в търсенето) – това са резултатите, които виждаш в търсачките, без да плащаш за реклами. Колкото по-добре е оптимизиран сайтът ти, толкова по-голям шанс имаш да се показваш на водещи позиции;
  • Domain име (Домейн) – адресът на твоя уебсайт, който трябва да бъде лесен за запомняне, свързан с бизнеса ти и оптимизиран за ключови думи. Може да е bg, com, eu и др.;
  • Hosting (Хостинг) – хостинг се отнася до процеса на съхраняване на файлове и данни на компютър, който е свързан с интернет, за да бъдат достъпни за други компютри. Този компютър, известен като сървър, предоставя тези данни на потребителите чрез интернет мрежата. Терминът идва от английската дума "host", която означава "домакин";
  • Natural links (Натурални линкове) – Линкове, които други сайтове създават към твоя сайт (а не ти самият), защото смятат съдържанието ти за полезно и стойностно. Те са ключови за авторитета на твоя домейн;
  • Long Tail Keyword (ключова фраза) – дълги и специфични ключови фрази, които потребителите търсят. Те имат по-ниска конкуренция и могат да донесат качествен трафик към сайта ти;
  • HTML – езикът, на който е написан сайтът ти. Добре структуриран HTML кодът помага на търсачките да разберат съдържанието и да го индексират правилно;
  • ALT текст – текст, който описва изображенията на сайта ти. Той е важен за SEO, тъй като помага на търсачките да класира сайта ти по images. Тенденцията е все повече хора да търсят в Google именно по изображения;
  • URL – адресът на всяка страница в сайта ти. Оптимизираните URL адреси съдържат ключови думи и са кратки и ясни. Дългите пречат на добрата оптимизация и трябва да бъдат коригирани;
  • Keyword stuffing – практика, при която се прекалява с ключовите думи в текста. Това може да се приеме от спам от Google, както и да доведе до наказания.

Разбирането на тези термини е първата стъпка към успешната SEO стратегия, а и към правилното управление на уебсайта. Ако вложиш време и усилия в оптимизацията на сайта си, ще се радваш на повече видимост, по-добро класиране и устойчив успех в онлайн пространството. Разбира се, има и много още други термини в нишата, но птрво започни с тези, а след това научавай още!

Намери ме в социалните мрежи

Бюлетин

Изработено чрез © systeme.io

Политики за поверителност | Общи условия